Gældende vedtægter

Vedtægter for Randers Raptors Floorball Club 

Gældende fra 28. august 2023

1. Navn og hjemsted

Randers Raptors Floorball Club (forkortet: Randers Raptors FC) har hjemsted i Randers Kommune

2. Formål
Formålet med foreningen er at fremme sporten ved at afvikle træning, kampe og andre floorball relaterede arrangementer.
Foreningens kerneydelse er floorballaktiviteten, og vi forventer, at alle medlemmerne yder en indsats for at skabe så gode aktiviteter som muligt

3. Medlemskab
Som aktivt medlem kan klubben optage enhver, der ønsker at leve op til formålet. Medlemmer er dem der har betalt kontingent.

Trænere, assisterende trænere og bestyrelsesmedlemmer, opkræves ikke kontingent og er undtaget for betaling af kontingent. Uagtet hvor mange af foranstående poster det enkelte medlem måtte besidde, kan der samlet set tildeles ét frikontingent i klubben. Frikontingentet kan tildeles trænerens og/eller bestyrelsesmedlemmets barn, såfremt træneren og/eller bestyrelsesmedlemmet ikke er tilknyttet som spiller på nogle af klubbens hold.

Kontingentet fastsættes på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminerne og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde, nedsætte kontingentet i et igangværende regnskabsår, såfremt der vurderes at være grundlag for en sådan regulering.

4. Eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommendes opførsel beviseligt strider mod klubbens vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde beviseligt har tilsidesat sine medlemspligter. l sager om udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. l sager om eksklusion har medlemmet krav på at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, samt sagen sættes på dagsordenen som et enkeltstående punkt.
En generalforsamlings afgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter, som er 2/3 del af stemmerne. Meddelelse om eksklusion skal sendes til Floorball Danmark snarest muligt efter den afholdte generalforsamling.

5. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt, senest 3 mnd. efter afsluttet regnskabsår.
Adgang til generalforsamlingen er for alle medlemmer, samt hvem bestyrelsen indbyder. Stemmeret er forbeholdt alle medlemmer. Hvis medlemmet er under 15 år overgår stemmeretten til medlemmets forældre eller værge. Et medlem eller forældre har kun en stemme på en generalforsamling.
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 1 måneds varsel. Indkaldelsen sendes som e-mail til alle registrerede medlemmer. Af indkaldelsen skal fremgå, hvilke poster i bestyrelsen som er på valg.


Forslag der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 3 uger før generalforsamlingen. De indkomne forslag udsendes skriftligt en uge inden generalforsamlingen. En rettidig varslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset det fremmødte antal.

6. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent.
2. Bestyrelsens beretning for det forgangne år.
3. Evaluering og godkendelse af regnskabet for det forgangne år.
4. Fastlæggelse af kontingent
5. Behandling af indkomne forslag
6. Godkendelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år.
7. Valg af bestyrelse.
8. Valg af revisor.
9. Eventuelt.
7. Generalforsamlingens ledelse m.v.


Generalforsamlingen vælger en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen. Beslutninger tages efter almindeligt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og klubbens opløsning kvalificeret stemmeflertal jf. hhv. punkt 12 og 13.
Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde, eller hvis inviteret digitalt. Deltagere som deltager digitalt, kan stemme på lige fod med stemmeberettigede, som deltager ved personligt fremmøde.
Valgbar til bestyrelsen er samtlige medlemmer og forældre for medlemmer under 15 år. Tidligere spillere, samt forældre til tidligere spillere med tilhørsforhold til klubben, er ligeledes valgbare til bestyrelsen. Fraværende medlemmer kan vælges, når der skriftligt foreligger tilsagn om, at vedkommende vil modtage valg til den forestående post.

Afstemning er ved håndsoprækning, dog kan der være skriftligt afstemning ved kampvalg, når der er 3 medlemmer, som ønsker det. Stemmeberettigede som deltager digitalt, kan stemme med 1 stemme per digital deltager. Der føres protokol over generalforsamlingens beslutninger. Protokollen godkendes og underskrives af dirigenten.


8. Ekstraordinær' generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.
Ekstraordinær generalforsamling skal til enhver tid indkaldes når mindst en tredjedel eller 25 medlemmer af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønsker herom. l dette tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 3 uger efter begæringens modtagelse.
Mødets ledelse, afstemning mv. er indbefattet af samme bestemmelser som den ordinære generalforsamling.


9. Bestyrelsen - valg
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Bestyrelsen består, som udgangspunkt, af en formand, en næstformand, en kasserer og 4 menige bestyrelsesmedlemmer. Ved mangel af kandidater til bestyrelsen, vil en bestyrelse på ned til 5 medlemmer også være beslutningsdygtig.
Bestyrelsen vælges på den årlige generalforsamling. Når bestyrelsen er valgt af medlemmerne, konstituerer bestyrelsen sig selv på den første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
Således at bestyrelsesmedlemmerne bliver valgt for en 2 års periode. Den nye bestyrelse laver sin egen forretningsorden. Her beskrives minimum, hvilke roller de forskellige bestyrelsesmedlemmer har, og hvor mange bestyrelsesmedlemmer, der skal være med til at beslutte ting. For at indtræde i bestyrelsen er det et krav, at man er medlem eller forældre til et ungdomsmedlem under 15 år af foreningen. Tidligere spillere, samt forældre til tidligere spillere, med tilhørsforhold til klubben, er ligeledes valgbare til bestyrelsen. Det kræves dog, at man er over 18 år for at være kasserer eller formand. Over bestyrelses forhandlinger føres protokol. Klubben tegnes af formanden. Ved 1. formandens fravær kan næstformanden tegne klubben. Ved økonomiske dispositioner kræves dog underskrift med to i forening af formand, næstformand eller kasserer.

10. Regnskab
Klubbens regnskabsår går fra primo Juli til ultimo Juni.
Bestyrelsen skal inden udgangen af Juli afgive driftsregnskab for det foregående regnskabsår og regnskabet skal herefter godkendes af klubbens revisor. Regnskabet vil blive behandlet på den årlige generalforsamling. Driftsregnskab forelægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
Alle bestyrelsesmedlemmer og revisoren skal tilbydes adgang til klubbens netbank. Adgangen for revisoren og de menige medlemmer er kun forpligtiget til at give fuldt indblik, der er ingen krav til disponering.


11. Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor - jf. punkt 10.
Revisoren skal hvert år senest ved udgangen af August måned, og inden generalforsamling, gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede. Driftsregnskab og status fornyes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdning.


12. Vedtægtsændringer
Forandringer af vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 del af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget. Her gælder at stemmeberettede som deltager digital, deltager på samme vilkår, som fremmødte.

13. Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til denne beslutning kræves det, at mindst 2/3 af forenings medlemmer er til stede, og forslagets vedtagelse kræver, at mindst 75 % af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for forslaget. Opnås sådan et flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes der til en ny generalforsamling, hvor beslutningen træffes med ovennævnte stemmeflertal uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede.
På generalforsamlingen skal der samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med foreningens formue, herunder eventuelt fast ejendom og løsøre dog et simpelt stemmeflertal her er tilstrækkeligt. I tilfælde af foreningsopløsning skal denne formue, der er i behold anvendes til anden idrætslig folkeoplysende- eller almennyttig forening i Randers Kommune.

Der skal dog overvejes en fusionering med en anden forening inden opløsning.